Pages

Wednesday 28 December 2011

Liga Super 2012 : Review Pasukan Johor Fc


Pengurus : Wan Nizam Wan Omar
Jurulatih : K.Devan

Senarai pemain :
1. Mohd Zamir Selamat
2. Mohd Anis Faron Arsidi
3. Mohd Fazli Paat
4. Mohd Badrul Khalid
5. Ismail Suboh
6. Mohamad Izuan Jarudin
7. Mohd Khairul Ismail
8. Shahrizal Saad
9. Eddy Helmi bin Abd Manan
10. Mohd Farid Ideris
11. Mohd Khairi bin Kiman
12. Mohd Fandi Ahmad
13. Mohd Ridwan Ma’on
14. Hasni Zaidi Jamian
15. Azi Shahril Azmi
16. Muhamad Kaironnisam Sahabudin Hussain
17. Mohamad Zamri Chin
18. Mohd Haris Safwan Mohd Kamal
19. Tiago Azulão (Brazil)
20. Shafizan Hashim
21. Mohd Syazwan Zainon
22. Tito Fernando Da Silva Pinto (Brazil)
23. Ahmad Fauzi Shaari

Rating :7.5
Ramalan : Kedudukan pertengahan liga

Johor Fc dilihat melakukan perubahan besar dalam skuad mereka musim ini dengan melantik K.Devan sebagai ketua jurulatih dan Azmi Mohammad sebagai penolong jurulatih. Jika dilihat kepada rekod K.Devan sebelum ini, beliau sememangnya "pakar" dalam merebut kejuaraan liga sepertimana yang telah dibuktikannya bersama skuad N.Sembilan, KM Naza dan Selangor apabila membantu skuad tersebut menjulang 3 kali gelaran Liga Super serta sekali Liga Premier.

Namun sebelum bermulanya cabaran Liga Super 2012, Johor Fc telah dikejutkan apabila 2 pemain import mereka Tito Fernando Da Silva serta Tiago Lima Leal tidak menepati syarat untuk bermain didalam Liga Malaysia. Ini pastinya akan merencatkan kelancaran pasukan ini terutamanya dibahagian midfield serta serangan.

Mujur Johor Fc berjaya mendapatkan beberapa pemain baru yang agak berpengalaman antaranya Zamir Selamat (Harimau Muda A), Shafizan Hashim (Kedah), Khaironisam Shahbudin (Felda United), Ahmad Fauzi Shaari (Kedah), Farid Ideris (Sabah), Ismail Suboh (Johor), Azi Shahril Azmi (Felda United), Syazwan Zainon (Felda United), Zamri Chin (Felda United) serta Haris Safwan (T-Team). Walaupun begitu dalam masa yang sama Johor Fc juga kehilangan beberapa pemain yang agak baik seperti Rezal Zambery (ATM), Hamzani Omar (Johor), Azizan Baba (Sarawak) serta Rashid Aya (Sarawak).

Di posisi penjaga gol, dengan kehadiran Zamir Selamat ia akan memaksa Anis Faron turun sebagai penjaga gol pilihan kedua. Zamir mempunyai ciri-ciri penjaga gol yang baik dan ia merupakan satu aset yang cukup bernilai bagi pasukan Johor Fc.

Di bahagian pertahanan, kehadiran Khaironisam sememangnya amat dinantikan bagi membentuk kubu pertahanan yang mantap. Khaironisam dijangka akan berpasangan dengan Ismail Suboh ataupun Khairi Kiman di bahagian pertahanan tengah, sambil Shafizan Hashim bertindak dipertahanan kiri serta Izwan Jarudin di posisi pertahanan kanan. Penulis merasakan Devan mempunyai pilihan yang agak terhad bagi posisi pertahanan, masalah akan berlaku seandainya pemain utama dibahagian ini cedera atau menjalani pengantungan perlawanan.

Dibarisan midfield ia akan dikemudikan oleh Khairul Ismail, Ahmad Fauzi Shaari atupun Syazwan Zainon. Sementara dibahagian sayap, pemain veteran Eddy Helmi dijangka akan terus diberikan kepercayaan membarisi kesebelasan utama disamping Ridwan Maon serta Azi Shahril Azmi.

Di barisan serangan pula, skuad Johor Fc memiliki ramai penggempur yang agak baik pada musim ini. Pemain kebangsaan Shahrizal Saad dijangka akan menjadi pilihan utama Devan sebagai penyerang utama sambil gandingannya antara Farid Ideris, Haris Safwan ataupun Fandi Othman.

Johor Fc terus kekal dengan rekod sebagai pasukan kelab yang paling konsisten dalam dekad ini. Kehadiran mereka perlu diberikan perhatian oleh pasukan lain dalam saingan Liga Super musim 2012 nanti.

Penulis : Arieost Azzurie
Grafik : Fitri Roslan