Pages

Friday 9 December 2011

Ada apa disebalik Animasi 'Bola Kampung'?







Animasi 'Bola Kampung'

Animasi Bola Kampung ialah sebuah siri televisyen animasi buatan Malaysia yang dihasilkan oleh Animasia Studios, mengisahkan keghairahan sekumpulan kanak-kanak luar bandar dalam bermain bola sepak dan impian mereka untuk mewakili sekolah mereka dalam sukan berkenaan. Siri Bola Kampung asalnya dibikin dan disiarkan dalam bahasa Malaysia di TV1, tetapi kini juga dialih suara ke bahasa Inggeris dan bahasa-bahasa lain dengan membawa tajuk Football Kids untuk tayangan oleh Disney Channel di 16 buah negara sejak akhir tahun 2007, selaku terbitan "buatan MSC Malaysia" terulung yang mencapai pasaran antarabangsa. Sehingga hari ini, Bola Kampung sudah disiarkan empat musim di kaca televisyen Malaysia.

Salah satu cara memupuk minat kanak-kanak Malaysia untuk meminati sukan bolasepak. Jepun telah berjaya memupuk minat kanak-kanak mereka meminati bolasepak selain telah memecahkan tradisi remaja di negara matahari terbit itu yang didominasi dengan sukan baseball. Cara mereka mudah, melalui cara mewujudkan animasi berkisar mengenai kehebatan dan kemasyuran dalam bolasepak-siri animasi Captain Tsubasa kalau tidak salah admin.

Jepun telah berjaya ! Dengan adanya animasi ini diharapkan kita juga berharap boleh lah berjaya seperti Jepun. Pasti akan ada suara sumbang yang akan berkata, "Eh, Jepun dulu yang tiru kita, kita ini ibarat guru mana boleh tiru murid.".

Jawapan admin, ya Jepun tiru kita dan mereka anak murid kita tetapi harus diingat, kalau guru bukan bermakna tidak boleh belajar daripada muridnya. Jika betul muridnya bijak dalam sesuatu hal dan gurunya pula agak lemah dalam hal itu, tak salah belajar kan?

Foto:Geng Bola Kampung
Penulis:Pecinta Bola